صفحه اصلیفصلنامه شماره 50ویژه نامه - در انتظار مصلح

ویژه نامه - در انتظار مصلح


 

 

 


ويژه نامه

در انتظار مصلح

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


نکاتي چند:

1. دانشجويان عزيز! با توجه به بالا رفتن هزينة پست، براي صرفه‏جويي در وقت شما عزيزان و کم کردن هزينة ارسال، از اين شماره مي‏توانيد فيش‏هاي بانکي و نامه‏هايي را که براي مکاتبه و انديشه مي‏فرستيد، به صورت فکس به شماره 02532110322 در ساعات اداري ارسال نماييد. پاسخ‏نامه‏هاي مربوط به مسابقه را نيز مي‏توانيد به صورت پيامک براي ما ارسال کنيد.

 

طريقه ارسال پاسخنامه از طريق پيامک به شرح زير است:

اول شماره اشتراک و بعد نام و نام‏خانوادگي را قيد کرده و از ابتداي خط بعد به ترتيب از چپ به راست گزينه درست را به صورت زير براي ما ارسال کنيد.

 
 

مشترک 685655 حميدرضا ترابي

24134423212331423142

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. خدمتگزاران شما در مکاتبه و انديشه، از انتقادات و پيشنهادات شما عزيزان که از طريق پيامک و نامه براي ما ارسال مي‏کنيد، استقبال مي‏کنند.

 

3. همانگونه که مکرر به اطلاع شما رسانده‏ايم، شرط ادامه اشتراک، ارسال منظم پاسخنامه‏هاي مکاتبات، براي دانشجوياني است که رايگان مشترک هستند.

 

4. شماره پيامک 3000161920، آماده دريافت انتقادات، پيشنهادات و پيامک‏هاي در انتظار مصلح و پاسخنامه مسابقه مي‏باشد.

 

5. تلفن امور مشترکين مکاتبه و انديشه 32110355-025 مي‏باشد. از مشترکين خواهشمند است تغيير آدرس را سريعاً از طريق اين شماره به ما اطلاع دهيد.

 

6. شماره حساب جهت اشتراک فصلنامه و همچنين جهت خريد کتب معرفي شده در بن مکاتبه 0101858426002 بانک ملي شعبه شهداء قم، در وجه نشريه پرسمان مي‏باشد.

 

 


 

 

 


در انتظار مصلح

 

 

* اي بودم از نبود تو نابود مي‏شوم

مي‏سوزم از فراق تو و دود مي‏شوم

آقا بيا و بـا دَم عيساييت ببيــن

نابودم و ز بود تو موجـود مي‏شوم

همراه خود مرا سفري کربلا ببر

اين گونه کربلايي و خشنود مي‏شوم

9742***913

* هواي عاشقي اين روزها چه سنگين است

غروب جمعه بي تو چقدر غمگين است

طلوع جمعه سرم با اميد تو بالاست

غروب جمعه سرم نااُميد پايين است

به انتظار تو عمرم به سَر رسد غم نيست

تو را نديده, بميرم همه غمم اين است

صبا اگر گذري اُفتدت به کشور دوست

بگو چقدر به راهش دو چشم مسکين است

9742***913


* گل‏ها همه با اذن تو بـرخواسته‏اند

از بهر ظهور تو خود آراسته‏اند

مردم همه در لحظه تحويل بي‏شک

اول فرج تو از خدا خواسته‏اند

9742***913

* اين جمعه هم از ديدن رويت خبري نيست

ديگر نفسم هم، نفسِ معتبري نيست

رد مي‏شود اين جمعه و تا لحظه آخر

از آمدن سبز تو اما اثري نيست

اي شاه کليدِ همه قفلِ قفس‏ها

مرغان قفس را تو نباشي که پري نيست

جمعه‏اي هم آمد اما او نبود

جمعه‏اي ديگر صبوري مي‏کنم

ترسم از اين است نبينم روي او

انتظارم را مروري مي‏کنم

من به اميدي که بينم روي او

صبح جمعه عشق معنا مي‏کنم

در غروب پر غمش در اين دلم

نالة (امن يجيبا) مي‏کنم

اَللّٰهُمَ عَجِّلْ لِوَليکَ الْفَرَج

آزيتا شجاعي مطلق

 


* خدايا ...

چمران نيستم که برايت زيبا بنويسم ...

همت نيستم که برايت زيبا شهيد شوم ...

آويني نيستم که برايت زيبا تصويرگري کنم ...

متوسليان نيستم که برايت زيبا جاويد شوم ...

بابايي نيستم که برايت زيبا پرواز کنم ...

«پرنده پرشکسته‏اي هستم که نياز به مرهم دارد»

پس پروردگارا خودت مرهم زخم‏هايمان باش...

مرهم من ظهور حجت توست...

اللهم عجل لوليک الفرج

مهدي روستا

* در دفترم هزار معما نوشته‏ام،

يعني که باز نام شما را نوشته‏ام

خورشيدِ پشت کوه ببين دفتر مرا

امشب هزار مرتبه، فردا نوشته‏ام

هرچند مرده‏ام، به اميد کمي نفس

اين نامه را براي مسيحا نوشته‏ام

اصلاً قبول، دير رسيدم سر کلاس

اما اجازه؟! مشق شبم را نوشته‏ام

عمريست روي تخته سياه نگاه من

تصميم...نه! که غيبت کبري نوشته‏ام

پشت در کلاس فقط گفته‏اي و من

از درس انتظار تو املا نوشته‏ام

جان مرا بگير و بيا! من در اين غزل

خود را براي روز مبادا نوشته‏ام

از عمق چشم‏هايم تمامِ مرا بخوان

من نامه‏اي بلند ولي نا نوشته‏ام

زنگ کلاس... بغض تو... موضوع انتظار

از جمعه‏هاي غم‏زده انشاء نوشته‏ام

آقا ببخش! در ورق خيس زندگيم

خطم بدست و باز شما را نوشته‏ام

سرتاسر حروف الفبات عشق بود،

آقا نگو! بدون الفبا نوشته‏ام ...

مهدي روستا

* برايت وصل امضاء مي‏شد اي کاش

گره از کار دل وا مي‏شد اي کاش

براي ديدنت اي حضرت اشک

دو چشمانم چو دريا مي‏شد اي کاش

سحرگاهي به يمن مقدم تو

سراي ما مصفا مي‏شد اي کاش

وجود زخمي و آلوده ي من

به پيش پاي تو پا مي‏شد اي کاش

دل غمديده و پر درد ما هم

به دست تو مداوا مي‏شد اي کاش

ميان زمرة چشم انتظاران

ز رحمت نام ما جا مي‏شد اي کاش

دل آواره‏ام در زير پايت

شبيه خاک صحرا مي‏شد اي کاش

دل نامحرم ما محرم آن

غريبي‏هاي مولا مي‏شد اي کاش

به برق ذوالفقاري خاک خورده

غرور شيعه معنا مي‏شد اي کاش

مزار مخفي ياس مدينه

به دستان تو پيدا مي‏شد اي کاش

غرور چادر خاکي کجايي

عزيز فاطمه پس کي ميايي؟

مهدي روستا

* الهي گنجايش ظرف وجودمان را آنچنان کن که متاع ناچيز دنيا هرگز در آن نگنجد و به جز از سرچشمه وجود تو چيز ديگر از آن بيرون نيايد.

8508***915

* هرچند که بيمار تو هستيم همه،

ديوانه ديدار تو هستيم همه،

بين خودمان بماند آقا عمريست،

انگار طلبکار تو هستيم همه

ابراهيم يعقوبي

* عمري است که در سوز غم فاطمه هستي،

دلسوختة عمر کم فاطمه هستي،

 من مطمئنم روز ظهورت اول

در فکر بناي حرم فاطمه هستي!

ابراهيم يعقوبي

* صبرم از کاسه دگر لبريز است،

اگر اين جمعه نيايد چه کنم؟

آن قدر من خجل از کار خودم،

اگر اين جمعه بيايد چه کنم.

ابراهيم يعقوبي

* کجا روم من از اين در که خانه‏ام اينجاست،

کبوتر توام و آشيانه‏ام اينجاست،

اگر چه بال و پرمن شکسته اما شکر،

نشسته‏ام به سرايت که لانه‏ام اينجاست،

دلم گرفته بهانه، براي ديدن تو،

نمي‏روم من از اينجا بهانه‏ام اينجاست.

ابراهيم يعقوبي

* چقدر جالبند واژهاي وارونه: «گنج و جنگ» «درمان و نامرد» قه قه و هق هق اما درد همان درد است. آقاجان حجت بن الحسن دلم دردي دارد که درمانش فقط آرامش وارونه مي‏خواهد: شما را...

ابراهيم يعقوبي

* برگرد که بر بهارمان مي‏خندند،

يک عده به حال زارمان مي‏خندند،

آنقدر نبودنت به طول انجاميد،

دارند به انتظارمان مي‏خندند.

ابراهيم يعقوبي

* خوشا بحال آنان که در کلاس انتظار حتي يک جمعه هم غيبت ندارند!

ابراهيم يعقوبي


* خوب است ما هم مثل باران حس بگيريم،

هر شب سراغي از گل نرگس بگيريم.

اللهم عجل الوليک الفرج

ابراهيم يعقوبي

* در سهله و جمكران تو را مي‏جويم

عجل لوليك الفرج مي‏گويم

9782***913

* تمام مشکل بشر اين است فکر مي‏کند:

«ظهور» يکي از راه‏هاي نجات است.

.

.

حال آنکه ظهور «تنها راه نجات است».

9782***913

* امام صادق7:

هر که از شما بر اين آئين (تشيع) بميرد در حالي که منتظر باشد، همانند کسي است که در خيمة قائم7، در خدمت آن حضرت باشد.

منبع: (غيبه النعماني /200 )

9782***913

* مهدي جان!

آلودگي دل‏هايمان از حد هشدار فراتر رفته, نفس‏هايمان به شماره افتاده,

سال‏هاست زندگيمان تعطيل رسمي است...

هواي باريدن نداري مولا جان؟!؟

تعجيل درظهور مهدي فاطمه صلوات... .

9782***913

* شهر يكپارچه در انتظار امام زمان (عج) است و حال و هوايي امام زماني دارد.

عده قليلي هم كه شايد مخالف باشند، آشكارا حرفي نمي‏زنند... مي‏ترسند از گفتن حرفي خلاف اين همه منتظر...

روز نوشت‏هاي يك مورخ اواخر سال 60 هجري قمري، در كوفه!

8026***911

* و غريب است امامت! من که هستم، تو کجايي؟ تو خودت کاش بيايي به خودت کاش بيايي... . (حسن چراغي)

1348***917

* تو کجايي؟ شده‏ام باز هوايي چه شود جمعه اين هفته بيايي؟

به جمالت ... به جلالت... دل ما را بربايي...

و اما جواب امام زمان: تو خودت مدعي دوستي و مهر شديدي که به هر شعر جديدي ز هجران و غمم ناله سرايي، تو کجايي؟

تو که يک عمر سرودي «تو کجايي»؟ تو کجايي؟...

1348***917

* تو كدام آينه‏اي؟ صل علي آيينه

تو كدام آينه‏اي؟ اي شرف الشمس غريب

كه زد از دوري ديدار تو چشمم پينه

از همه آينه‏ها چشم رها كرده‏تري

مي‏زنند آينه‏ها سنگ تو را بر سينه

لوح محفوظ خدا! آينگي كن يك صبح

كه جهان پر شده از آتش و كفر و كينه

 

 

در همه آينه‏ها نام تو را كاشته‏ايم

ندبه خوانيم تو را هر سحر آدينه

يا صاحب الزمان ادركني

5263***913

* با سلام و خسته نباشيد فصلنامه تون خيلي عالي دست شما درد نکنه لطفا ادامه دهيد خيلي متشکرم اجرتان با امام حسين7 اميدوارم همچنان دراين راه ثابت قدم باشيد. بي‏نهايت سپاسگزار و متشکر خدانگهدارتان باشد.

* سلام. بخش اخلاق و عرفان بسيار مفيد و آموزنده است در صورت امکان متن آن را به زبان ساده‏تر و روان‏تر بنويسيد که قابل فهم‏تر باشد بسيار عالي مي‏شود.

الهام احمدي

* با سلام و خدا قوت. نشريه مکاتبه و انديشه خيلي خيلي عالي و مفيد و کاربردي است صميمانه از زحمات شما سپاسگزارم و به شما خدا قوت مي‏گويم عاجزانه درخواست دارم که نشر آن ادامه يابد. نشريه‏اي که اين همه مفيد است و آگاهي مي‏بخشد حيف است که فصلنامه باشد در صورت امکان آن را به صورت ماهنامه منتشرکنيد. با تشکر و سپاس فراوان.

الهام احمدي

* باسلام خدمت دست اندر کاران مکاتبه و انديشه. فرارسيدن ايام شعبانيه بر شما عزيزان مبارک.

2211***935

* با سلام خدمت شما عزيزان زحمتکش در فصل نامه مکاتبه و انديشه

خواستم تشکر کنم چون موضوعات در شماره 49 واقعاً به دردم مي‏خورد و همه مطالب آن زيبا بود

8026***911

* با توجه به ايجاد يک فضاي بسيار صميمي و نشريه پر محتوا و تنوع مطالب لطفاً چاپ نشريه استمرار داشته باشد.خدا قوت

1348***917

* باسلام و احترام.با استعانت از خداوند متعال و اهل بيت عصمت: اينجانب حسن چراغي مشترک شماره 689078 با خانم زهرا هوشمند زندگي مشترک خود را آغاز کردم. با تشکر از همه دوستان.

1348***917

* باسلام خدمت مسئولين و زحمت کشان مکاتبه و انديشه واقعاً دست مريزاد. بنده معتقدم که ادامه بديد با توکل صاحب الزمان(عج)

9661***938

* سلام مشترک 686345 هستم از اينکه فصلنامه مکاتبه و انديشه را برايم مي‏فرستيد کمال تشکر را دارم اينجانب مايل به ادامه فصلنامه به خاطر محتواي مفيد و آگاهي مي‏باشم.

6629***919

 


اسامي برندگان مکاتبه چهل و نهم

 

 


رديف

نام و نام خانوادگي

دانشگاه

1

رباب محمدي

بوعلي‏سينا

2

فرزانه کيوان

پيام نور اردستان

3

حسن چراغي

سيستان و بلوچستان

4

الهام احمدي

وليعصر رفسنجان

5

معصومه يوسفي

فاطميه قم

 

 

 

دوستاني که پس از مکاتبه 49 با نامه‏ها و پيامک‏هاي صميمانه خود، ما را مورد لطف خود قرار داده‏اند:

 

خانم‏ها: الهام احمدي، آذيتا شجاعي مطلق، فاطمه نوري،

آقايان: مهدي روستا، ابراهيم يعقوبي، محمدرضا شريفي،

 

6629***919/9661***938/1348***917/8026***911/5263***913/8904***912

2003***918/8478***917/2995***912/6629***919/7834***913/7032***912

9782***913/1688***937/3869***917/5149***915/5976***913/6850***910

9661***938/9815***937/5608***933/3751***917/0260***936/3799***915

3125***913/1808***937/9241***913/9815***937/9742***913/3310***913

8826***916/2956***911/2211***935/5431***913/9962***911/1739***910

2542***911/8413***917/2054***939/4992***914/5658***913/0026***910

8362***913/5263***913/0213***913/7390***913


 

 

 

 

 

 


/ معرفي کتاب

 

قال علي7 «الکتب بَساتينُ الْعُلَماءِ».

کتاب‏ها، بوستان‏هاي دانشمندان است.

 

 

گاهي هيچ چيز جاي کتاب را نمي‏گيرد. به ويژه وقتي که در موضوعي خاص نيازمند مطالعه دقيق‏تر هستيم. به ويژه وقتي مي‏خواهيم با مطالبي زندگي کنيم. تلاش داريم سه کتاب از توليدات اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري را به حضورتان معرفي کنيم:

 

* کتاب اول

نام کتاب: پرسش‏ها و پاسخ‏هاي دانشجويي؛ دفتر 51 (امام علي7- تاريخ و سيره)

مؤلف: محمد باقر پوراميني و سيد محمد مهدي حسين پور

قطع: رقعي

صفحات: 254 صفحه

قيمت: 10000 تومان

نشر: معارف (مديريت پخش: 02537740004)

 

گزيده‏اي از فهرست کتاب:

در اين کتاب، پرسش‏ها و پاسخ‏هاي دانشجويي در قالب شش فصل آمده است. اين شش فصل عبارتند از:

  1. تا جواني
  2. در سايه سار پيامبر اکرم9
  3. شخصيت و فضيلت
  4. سکوت و حضور
  5. دولت عدالت
  6. همراهان و مخالفان

در هر فصل اين کتاب، زيرعنوان‏هاي مرتبط با آن فصل آمده و پرسش‏هاي مربوط به آن عنوان ذکر شده است. برخي از زير عنوان‏هاي جالب کتاب عبارتند از:

  1. ايمان پدر حضرت
  2. ماموريت‏هاي ويژه ايشان
  3. عقد اخوت
  4. عدم ذکر نام حضرت در قرآن کريم
  5. نماز هزار رکعت
  6. ماهيت غدير
  7. راز سکوت تلخ
  8. حمله به ايران
  9. همکاري با خلفا
  10. نام‏گذاري به نام خلفا
  11. غوغاي بيعت
  12. راز برنگرداندن فدک
  13. عزل معاويه و نکشتن عمر و عاص
  14. سيره شخصي حضرت در دوران اقامت در کوفه
  15. کميل بن زياد، محرم راز
  16. ميثم تمار، يار سر به دار
  17. زبير بن عوام، در دام دنيا خواهي

 

پاسخ به يک پرسش

پرسش: آيا واقعيت دارد که مردم بعد از پيامبر اکرم9 مرتد شدند مگر سه يا چهار نفر؟ منظور از حديث «ارتد الناس بعد النبي الا ثلاثه او اربعه» چيست؟

ارتداد در اين روايات معناي خاصي را داراست و لازم است در پاسخ به اين حديث، سند و متن آن مورد بررسي قرار گيرد: در سند اين روايت، افراد مجعول وجود دارد و از اين رو اين حديث ضعيف شمرده مي‏شود و غير قابل اعتماد است.

پذيرش ارتداد به معناي انکار ايمان برخي از چهره‏هاي شاخص صدر اسلام است. صحابه‏اي که شيعه و سني بر بلند مرتبگي آنان اذعان داشتند که مرتد شمردن آنان سخت است. همچنين بعد از رحلت رسول الله9، جمع زيادي از بني‏هاشم و غير آن، در مخالفت با اقدام صورت گرفته در سقيفه، در خانه علي7 تحصن کردند و خانه را جز با تهديد ترک نکردند که اين امر نشان‏گر پايبندي عده‏اي از اصحاب بر وصيت پيامبر و نفي ارتداد آنان است.

البته در کنار آن روايت ضعيف، چند روايت ديگر نيز وجود دارد که برخي قابل اعتماد و صحيح است که علماي اسلام آن‏ها را تاويل مي‏کنند. جز روايت مورد اشاره و با عنايت به صحت برخي روايات در اين موضوع، به معنايي غير از اصطلاح خاص ارتداد تفسير مي‏شوند.

 

* کتاب دوم

نام کتاب: پرسش‏ها و پاسخ‏هاي دانشجويي؛ دفتر 52 (پيرامون نهج‏البلاغه)

مؤلف: مصطفي عزيزي

صفحات: 276 صفحه

قطع: رقعي

قيمت: 11000 تومان

نشر: معارف (مديريت پخش: 02537740004)

 

گزيده‏اي از فهرست کتاب:

اين کتاب به بررسي پرسش و پاسخ‏هاي دانشجويي در زمينه نهج‏البلاغه مي‏پردازد. پرسش و پاسخ‏ها در قالب فصل‏هاي زير دسته بندي و ارائه شده است:

  1. شناخت نهج‏البلاغه
  2. اعتقادات در نهج‏البلاغه
  3. سياست و حکومت‏داري
  4. زن در نهج‏البلاغه
  5. علم و اخلاق
  6. مطالعات نهج‏البلاغه

در هر فصل اين کتاب، زيرعنوان‏هاي مرتبط با آن فصل آمده و پرسش‏هاي مربوط به آن عنوان ذکر شده است. برخي از زير عنوان‏هاي جالب کتاب عبارتند از:

  1. نگارنده نهج‏البلاغه
  2. ديدگاه دانشمندان درباره نهج‏البلاغه
  3. خداشناسي عرفاني در نهج‏البلاغه
  4. علم غيب و پيش‏گويي‏ها در نهج‏البلاغه
  5. مشروعيت حکومت در نهج‏البلاغه
  6. انتقاد از امام علي7
  7. حقوق شهروندي در نهج‏البلاغه
  8. انتخاب شورايي
  9. عزل و نصب‏ها
  10. بررسي شبهه نقصان عقل زن
  11. زيبايي زن
  12. جايگاه عقل و خرد در نهج‏البلاغه
  13. مهارت‏هاي زندگي
  14. سير مطالعاتي نهج‏البلاغه

پاسخ به يک پرسش

پرسش: آيا عزل و نصب‏هاي اميرالمؤمنين7 منافي با عصمت ايشان نيست؟

در پاسخ به پرسش مذکور، توجه به چند نکته ضروري است:

  1. پيامبر و امامان: در امور مربوط به دنيا، به طور معمول از علم غيب و دانش‏هاي فراعادي بهره نمي‏بردند. آنها امور مادي و دنيوي را بر پايه روش عقلاني و دانش‏هاي در دسترس ديگران ساماندهي مي‏نمودند تا رفتار و شيوه‏هاي آنان براي انسان‏ها الگويي ماندگار و قابل پيروي باشد. براي مثال، پيامبر اکرم9 با آن که انسان کامل است، از سوي خداوند مأمور به مشورت با مردم مي‏شود و يکي از علل آن، الگو شدن اين روش براي ديگر حاکمان و مديران است. چنان که پيامبر اکرم9 مي‏فرمايند: انما اقضي بينکم بالبينات و الأيمان: من بر اساس دلايل و شواهد و سوگندها ميان مردم قضاوت مي‏کنم. عزل‏ها و نصب‏هاي اميرمومنان علي7 نيز بر اساس قاعده مذکور و بر پايه روش شناخته شده در ميان خردمندان بوده است. حضرت، افراد شايسته و صلاحيت‏دار را تا زماني که برخوردار از شايستگي و صلاحيت ظاهري بودند، بر مسند مسئوليت نگه مي‏داشتند؛ ولي همين که از معيارها و شاخصه‏هاي يک مدير شايسته و در خور جامعه اسلامي فاصله مي‏گرفتند، آنان را نکوهش مي‏کردند و عزل مي‏نمودند. امام7 بهترين و باکفايت‏ترين‏ها را براي مسئوليت‏هاي حکومتي برمي‏گزيدند؛ ولي از آنجا که آن افراد معصوم و مصون از اشتباه نبودند و عصمت، تنها به امام علي7 اختصاص داشت، ممکن بود در شرايط خاصي خطايي از آنان سر بزند که سريع بازخواست مي‏شدند.
  2. مشکل امام علي7 در کارهاي اجرايي و مسئوليت‏هاي اجتماعي اين بوده که به ميزان نياز، از نيروهاي انساني شايسته و کارآمد و متعهد برخوردار نبودند. افراد پارسا و مؤمن و پرهيزکاري وجود داشتند که از بصيرت و هوش سياسي و کارآمدي بهره‏اي نداشتند و يا بالعکس افراد سياستمدار و زيرکي بودند که از تقوا و پاکي و خويشتن‏داري دور بودند. امام7 در اين‏باره به کميل بن زياد مطالبي را فرموده است... .
  3. به طور کلي پست‏ها و مسئوليت‏ها بستري مناسب براي بروز و ظهور استعدادها و قابليت‏ها است. به بيان ديگر، اين تکاليف اجتماعي امتحاني است بزرگ که برخي در آن پيروز و سربلند بيرون مي‏آيند و گروهي ديگر در معرض سقوط و رسوايي قرار مي‏گيرند و به جامعه و مردم خيانت مي‏کنند. از اين رو علي7 افزون بر توجه به صلاحيت‏ها و شايستگي‏ها به اصل نظارت مداوم و خبرگيري از عملکرد کارکنان اهتمام ويژه داشتند. حضرت در نامه خود به مالک اشتر، نکاتي در اين زمينه فرموده‏اند ...

(پاسخ به اين پرسش ادامه دارد که در اينجا مجال ذکر همه مطلب نيست)

 

* کتاب سوم

نام کتاب: پرسش‏ها و پاسخ‏هاي دانشجويي؛ دفتر 53

(امام هادي7- تحليلي بر تاريخ و سيره و زيارت جامعه کبيره)

مؤلف: محمدهادي يدالله پور

صفحات: 124 صفحه

قطع: رقعي

قيمت: 5000 تومان

نشر: معارف (مديريت پخش: 02537740004)

 

گزيده‏اي از فهرست پرسش‏هاي کتاب:

اين کتاب به بررسي پرسش و پاسخ‏هاي دانشجويي در زمينه تاريخ زندگي امام هادي7 مي‏پردازد. اين پرسش و پاسخ‏ها در قالب فصل‏هاي زير دسته‏بندي و ارائه شده است:

  1. ولادت و امامت
  2. فعاليت‏هاي سياسي – اجتماعي
  3. فعاليت‏هاي فرهنگي – اعتقادي
  4. ياران امام هادي7
  5. شهادت امام هادي7
  6. تحليلي بر سند زيارت جامعه کبيره

 

عنوان برخي پرسش و پاسخ‏هاي کتاب چنين است:

  1. امامت حضرت در سن کودکي
  2. شرايط اجتماعي – سياسي دوران امام هادي7
  3. مناظره‏هاي امام هادي7
  4. دفاع حضرت از عدم تحريف قرآن کريم
  5. موضع حضرت در برابر صوفيه، اهل خرافات، مجسمه و غلات
  6. سازمان وکالت و نقش حضرت در تشکيل آن
  7. نحوه برقراري ارتباط حضرت با مردم با وجود خفقان دوران
  8. ميزان استناد زيارت جامعه کبيره
  9. سازگاري يا عدم سازگاري ادبيات زيارت جامعه کبيره با قرآن کريم
  10. ميزان صحت قدرت و ولايت امامان که در زيارت جامعه آمده
  11. چرايي تشويق به خواندن زيارات

 

پاسخ به يک پرسش

پرسش: امام هادي7 در برابر حکومت عباسيان بيشتر از چه روشي استفاده مي‏کردند و چگونه از نهضت علويان پشتيباني مي‏نمودند؟

بي‏ترديد امام هادي7 در شرايط سختي قرار گرفته بودند که از ارتباط مستقيم با نهضت‏ها و رهبران آن قيام‏ها دور مي‏بودند. اما با توجه به ارتباط امام با وکلاي خود و نيز پاسخگويي به برخي از پرسش‏ها، مي‏توان به درستي دريافت که امام7 با حکومت براي حفظ جان شيعيان و جلوگيري از صدمات بيشتر به علويان و زمينه سازي براي حفظ و تبيين درست دين تقيه مي‏نمودند اما هيچ‏گاه حتي تلويحي هم از حاکمان ستمگر حمايت يا سکوت همراه با تأييد نداشته‏اند. شايد نتوان ردپايي از دستوري صريح از آن حضرت را در قيام‏ها و نهضت‏ها ارائه کرد اما بنا بر سيره عملي آن بزرگواران، هيچ گاه ايشان سياست تأييد حاکمان را در دستور کار خود نداشتند و مخالف ستمگران بودند... امام با انقلابيون به طور پنهاني در تماس بودند و از چند و چون حرکت آنان آگاه مي‏شدند. گرچه در آن خفقان شديد انقلابيون از رهبري کامل امام برخوردار نبودند اما از برخي روايات بر مي‏آيد که پندهاي روشن گرانه و راهنمايي‏هاي سودمند امام7 شامل حال آنان شده است... .

(پاسخ به اين پرسش ادامه دارد که در اينجا مجال ذکر همه مطلب نيست)


 

 

 

 

 

پرسش‏هاي مکاتبه 50

1. طبق روايت امام صادق7، براي آنکه مردم کوشش و پرهيزکاري را از ما مشاهده کنند، بايد چه کاري انجام دهيم؟

الف. واجبات و مستحبات را جلوي چشم آنان انجام دهيم.

ب. مردم را با غير زبانمان به کار نيک فرابخوانيم.

ج. براي آنان توضيح دهيم که افراد با ايمان، اهل کوشش و پرهيزکاري هستند.

د. بر خدا توکل کنيم و کاري در اين زمينه نيز انجام ندهيم.

 

2. از آيه شريفه «تلک الدارالآخره نجعلها للذين لا يريدون علواً في الارض و لا فساداً» براي تذکر به خودمان در مورد کدام ويژگي رذيله مي توانيم بيشتر استفاده کنيم (بر اساس مطالب کتاب)

الف. بايد بيشتر به آخرت توجه کنيم        ب. نبايد دنبال عملي که فساد محسوب مي‏شود باشيم.

ج. بايد از متقين باشيم.                                            د. نبايد دنبال رياست‏طلبي باشيم.

 

3. کداميک فلسفه وجود آيات متشابه نمي‏تواند باشد.

الف. بدانيم قرآن، مرتبه نازل و پايين نسبت به حق است

ب. برخي از آيات به خاطر اشاره به مسائل بسيار بلند شايد ساده‏تر قابل بيان نبود.

ج. مي‏خواستند تفکر و تدبر کنيم

د. شرايط امتحان با وجود آيات متشابه فراهم مي‏شود.

4. کدام گزينه صحيح است؟

الف. مقام توکل، همان تفويض است اما با مقام رضا متفاوت است.

ب. مقام توکل، همان مقام رضا است؛ اما با تفويض متفاوت است.

ج. مقام توکل، تفويض و رضا، همه با هم متفاوتند.

د. مقام توکل، رضا و تفويض کاملاً يکسان هستند.

 

5. اين روايت از کداميک از اهل بيت: است؟ «بينا از دنيا توشه گيرد و نابينا براي دنيا توشه فراهم آورد».

الف. اميرالمؤمنين7                                 ب. امام مجتبي7

ج. امام صادق7                                      د. امام رضا7

 

6. در روايت امام صادق7، منظور از ذکر کثير چه ذکري بيان شده است؟

الف. تسبيحات اربعه                                   ب. تسبيحات حضرت زهرا3

ج. آيات قرآن کريم                                     د. نماز

 

7. طبق حديث امام رضا7، چرا محل سجده نبايد جزو خوراکي‏ها باشد؟

الف. زيرا دنياپرستان، بنده خوردني‏ها هستند و نماز براي عبادات خداست.

ب. زيرا خوراکي‏ها فاسد شدني‏اند.

ج. به اين دليل که خوراکي‏ها مرتبه پاييني دارند.

د. به خاطر آنکه حواس پرتي در نماز کم شود.

 

8. از مشکلات دسترسي سريع به اطلاعات جنسي از طريق ماهواره‏ها چيست؟

الف. باورهاي غلط در اين مسائل                                            ب. بلوغ زودرس

ج. ترديد پيدا کردن در مورد توانايي خود                      د. همه موارد

 

9. کدام نکته مرتبط با ازدواج در دوارن دانشجويي نيست؟

الف. نياز به آموزش‏هايي در زمينه شناخت روحيات جنس مخالف و... وجود دارد.

ب. چنين ازدواجي موجب توقف کامل تحصيل خواهد بود.

ج. بهتر است در اين ازدواج، با توافق طرفين بخشي از تشريفات عروسي کاهش يابد.

د. بهتر است پسر در کنار درس، به کاري هر چند مختصر مشغول باشد.

 

10. شهيد مطهري فايده نوشته شدن کتاب‏هاي شبهه‏انداز را چه مي‏داند؟

الف. پژوهش و تأليف کتبي خوب در پاسخ به آنها

ب. ايجاد فضاي ترديد در جامعه

ج. باز شدن فضاي گفت‏وگو و آزادي بيان

د. رسوا شدن نويسندگان اين کتاب‏ها

 

11. کدام يک از موارد ذيل، جزو ويژگي هاي جريان نفوذ نيست؟

الف. تأکيد بر حذف فيلترينگ

ب. حذف محدوديت‏هاي تعامل با غرب

ج. نام بردن از مردم به عنوان جريان پوپوليسم

د. تأکيد بر لزوم اتکا به توان داخلي

 

12. نگاه ما به فضاي مجازي کدام است؟

الف. مطلقاً براي خدمت                                                       ب. مطلقاً براي جاسوسي

ج. تنها راه حل مشکلات کشورها                               د. هيچ کدام

 

13. از علائم ليبراليسم فرهنگي کدام است؟

الف. ترجمه آثار فاخر جهان              ب. گرايش به تجمل و اشرافيت در ميان مديران

ج. انقلاب فرهنگي                                                 د. فضاي گفت‏وگوي بيشتر

 

14. دين حق است يا تکليف؟

الف. حق                                     ب. تکليف                       ج. هم حق و هم تکليف                               د. هيچ کدام

 

15. کساني که درباره دين حق اطلاعي نداشته و بر علما و دانشمندان دسترسي مؤثري ندارند، اگر به حق دست نيابند عاقبتشان در قيامت چه مي‏شود؟

الف. اهل شقاوت و بدانجام خواهند بود.

ب. سرنوشت نامشخصي دارند.

ج. عذر آنان پذيرفته خواهد بود.

د. بستگي به شفاعت يا عدم شفاعت آنان دارد.

 

16. دريک فورد، چه چيزي را توجيه کننده تروريسم قدرت‏هاي جهاني در خاورميانه مي‏داند.

الف. اسلام هراسي                                                             ب. ايران هراسي

ج. اشتباهات به نام اسلام                             د. مظلوم دانستن اسرائيل

 

17. مقام معظم رهبري در نامه دوم خود، هنر ذهن آلوده به تزوير در غرب را چه دانسته‏اند؟

الف. ترويج خشونت                                   ب. ايجاد تفرقه در جهان

ج. مخالفت با اديان                                     د. پنهان کردن اهداف دور خود

 

18. پايگاه لبناني النشره، به چه بخش از نامه دوم مقام معظم رهبري اشاره نکرده بود؟

الف. مشابهت حوادث فرانسه با اقدامات تروريستي خاورميانه

ب. اينکه حوادث فرانسه، عامل نوشتن نامه بود

ج. اقدام تروريستي در سوريه، عراق، افغانستان و يمن

د. سياست دوگانه غرب در قبال تروريسم و توحش صهيونيست‏ها

 

19. کداميک از موارد زير جزو زمينه‏هاي حرام شدن بازي گيم نِت نيست؟

الف. با قصد قمار استفاده شدن آن توسط ديگران

ب. دارا بودن موسيقي حرام

ج. در صورت بروز آسيب‏هاي جسماني شديد با بازي در مدت طولاني

د. داراي هيجان بودن بازي

 

20. نظريه شوراي رهبري، چه اشکالاتي دارد؟

الف. عدم تطابق با قانون اساسي

ب. عدم مطابقت با روايات مرتبط با رهبري جامعه اسلامي

ج. سابقه نداشتن در مکتب پيامبر و اهل بيت:

د. همه موارد

 

پاسخنامه مکاتبه 50

نام و نام خانوادگي: ...................................  دانشگاه: ..........................   شماره اشتراک:   

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

الف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

د

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

الف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

د

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهلت ارسال پاسخنامه 15/3/95

تذکرات ضروري:

مشخصات و شماره اشتراک خود را حتماً در پاسخنامه قيد فرماييد.

فرستادن پاسخنامه حتي بعد از موعد مقرر براي ادامه مکاتبات در آينده الزامي مي‏باشد.

نامه‏هايي که به دبيرخانه ارسال مي‏کنيد حتماً داراي مشخصات فردي يا شماره اشتراک باشد.

در صورت امکان، طبق توضيحات صفحه 213 پاسخنامه را به صورت پيامکي ارسال نماييد. شماره پيامک: 3000161920

آيا آدرس منزل شما براي مکاتبه 51 تغيير مي‏کند؟ بلي                 خير 

کد پستي 10 رقمي الزامي است:

 

آدرس:

 

در صورت تغيير آدرس منزل نشاني جديد را در کادر ذيل مرقوم فرماييد.

 

 

8888888888

شناسنامه

مکاتبه و اندیشه

ماهنامه فرهنگي اجتماعي دانشجويي
صاحب امـــــتياز: نهاد نمايندگي مقـــام معظم رهبري در دانشگاه ها
سر دبير: محمدعلي ليالي
شوراي سياست گذاري: داوود رنجبران، محمدجواد واعظی، محمدعلي ليالي، صالح قنادي، ، حسن قدوسی زاده،محمدباقر پوراميني، محمد شکراللهي

 سایت و فضای مجازی: فرید حاجی زاده
امور مشترکان: محمد فراهاني
نشـــاني: قــم، بلوار جمهوري اسلامي نهــاد نمــايندگي مقــام معظم رهبري در دانشگاه ها، معاونت مطالعات راهبردي
تلفن تحريريه: 02532934633
تلفن امور مشترکان:02532110355
صندوق پستي: 413-37185
پيامک:09191500933

پست الکترونيک:

واحد فنی سایت

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید  

نشریه

این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

پیوندها

آمار بازدید از فصلنامه

2297334
امروز
دیروز
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
350
10927
111793
123290
2297334

امروز: یکشنبه، 06 فروردين 1396 - ساعت: 11:01:23
بازگشت به بالا